Hoe kan ik een (grote) Rodondendron verplaatsen?

Op onze volkstuin staat vlak achter het huidige huisje een prachtige grote Rodondendron. Van zeker 3 meter hoog. Nu moet er binnenkort een nieuw huisje worden geplaatst en de Rodondendron staat behoorlijk in de weg. Ik zou hem graag willen verplaatsen naar een ander plekje in de tuin. Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
31.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef na het verplanten de struik een dikke laag half vergaan eikeblad, dat maakt de grond zuur en daar zijn ze gek op.

Het beste antwoord

Een Rhododendron is zeer makkelijke plant om over te zetten, omdat de plant haarwortels maakt en geen gewone wortels en een vaste kluit heeft.
Planten van 100 jaar kan je nog steeds zonder problemen over zetten, omdat ze geen wortels verliezen!
Er is echter wel een ander probleem, de kluit is nog al zwaar tot zeer zwaar!
Graaf ruim om de plant de grond weg, je komt dan van zelf de vaste haarwortelkluit tegen, deze zal bij een plant van 3 m. hoog , zeker wel een meter breed zijn!
In slechte grond soms minder.
Een Rhododendron, kan je zeer goed snoeien, zaag er een meter van de hoogte af en ook takken die uit steken, dan is hij beter handelbaar en vervoerbaar.
Maak een ruim plantgat, een halve meter groter dan de kluit, vul na het plaatsen de open ruimte rondom de kluit met potgrond op en geef veel water.
Hebben jullie turfgrond in de tuin, dan kan je met deze grond de plantkuil ook vullen.
Je kan de klus ook met een minigraver laten uitvoeren, die kan de plant in een keer over zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kind kan de was doen :-)

Andere antwoorden (3)

Rond de rododendron een gleuf graven met een afstand van ongeveer een 1/2 meter vanaf de binnenste stam.
hou die gleuf goed open ( dit heet inkuilen) als het goed is kun je hem na een week of 2/3 uitgraven want dan heeft hij zijn wortels ingekapselt en zal het over het algemeen zo zijn dat de plant op de nieuwe plaats goed overleven.
flinke grote kuil graven, voeding erin en een emmer water , dan de struik erin en hem lekker vol laten drinke..zeker zo vroeg in het jaar maakt hij goed kans dat hij gelijk aanslaat en het overleefd.

Toegevoegd na 56 seconden:
ik weet niet hoeveel tijd je hebt voor je de struik moet verplaatsen maar hoelanger de struik de tijd heeft om in te kuilen hoe beter het natuurlijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan ik mijn Rododendron van 1-15 jaar verplaatsen?
Ja, maar let er wel op dat de plantenwortels van de rododendron zeer fijn zijn en breed en ondiep groeien (dus een brede kluit). Graaf dus het plant gat bij voorkeur zoals het in het plant advies staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nu, in het voorjaar, meteen na de bloei, snoeien. dat kan gerust fors, want rodo's schieten toch wel weer uit. snoeien verkleint het (blad)oppervlak van de plant en dus het vochtverbuik en dus de behoefte aan water.
vervolgens een sleuf rondom de wortels graven en enkele weken/maanden laten staan. in deze periode vormt de plant in het resterende wortelstelsel een nieuw haarvatensysteem, die de kansen op overleven na verplanten groter maken.
verplanten kan het beste gebeuren in maanden dat de R in de maand is , terwijl het niet vriest.